DNVs Pensjonistforening

Medlemsmøte 2025-03-18

Påvirkningsoperasjoner og manipulasjon på nett og sosiale medier

Eskil Grendahl Sivertsen 18. mars 2025

I Big Blue
Deltakere i Big Blue

På tross av et nydelig vårvær var 111 møtt opp i Big Blue sammen 18 interesserte på kontorene våre i Stavanger, Bergen og Trondheim for å høre Eskil Grendahl Sivertsen fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) snakke om «Påvirkningsoperasjoner og manipulasjon på nett og sosiale medier».

Deltakere på distanse
Deltakere på distanse
Høvik hilser velkommen
Høvik hilser velkommen
Eskil Grendahl Sivertsen

Skjult manipulasjon gjennom sosiale medier og internett er et kraftig og høyt prioritert, maktpolitisk virkemiddel. FFI (Forsvarets forskningsinstitutt) og E-tjenesten anser Russland og Kina som de to største statlige aktørene innenfor dette området. Det er et maktpolitisk virkemiddel som de bruker for å påvirke samfunnsutvikling og politikkutvikling i land, regioner og internasjonalt i en retning som gagner deres interesser. Han valgte å fokusere på Russland ettersom Russland er den største trussel aktøren for norsk sikkerhet, men også fordi mange andre aktører kopierer Russlands metoder. De samme metodene og triksene brukes forøvrig også av kommersielle aktører, aktivister og grupper.

KI (kunstig intelligens) kan brukes til å forsterke splittelser men også til å forene. Trender de to siste årene er at sosiale medier i økende grad er prioritert som en arena for makt og innflytelse. For eksempel forsøker Russland å redusere tilliten og støtten til Ukraina ved å svekke tilliten mellom land i vesten og redaktørstyrte media.

Mange av valgene som foregikk i Europa i fjor hadde en innblanding fra Russland og/eller Kina. Når det gjelder valgpåvirkning bør en kanskje heller snakke om velgerpåvirkning fordi en trenger nødvendigvis ikke påvirke selve valget eller valgresultatet, men heller fyre oppunder forskjellige temaer som vekker sterke følelser og dermed gjør folk sinte for å skape uro og kaos i samfundet.

I tillegg er dette «big business» for aktører på sosiale medier som lever av en oppmerksomhetsøkonomi der det er mye penger å tjene på innholdsproduksjon. Hovedoppgaven for dem er å produsere innhold som får mye oppmerksomhet, men der en ikke nødvendigvis er så opptatt av hva som er riktig eller sant.

Videre ser vi nå en blanding mellom teknologi og politikk i USA, når Elon Musk eier X (Twitter) og Mark Zuckerberg eier Meta (Facebook m.fl.) dvs. infrastrukturen som store deler av verdens befolkning får informasjon og inntrykk fra, så er det åpenbart at det er et kraftig instrument til å drive påvirkning fra.

Eskil Grendahl Sivertsen forteller Big Blue

På World Economic Forum møtet i 2024 advarte 1400 sikkerhetseksperter om at desinformasjon og feilinformasjon er den største risikoen de to neste årene foran krig, ekstremvær og inflasjon. Han presenterte en rekke konkrete eksempler på hvordan forskjellige påvirkningsoperasjoner har blitt gjennomført de siste årene. Russland har bygget opp et globalt økosystem med et nettverk av ekte og falske nettaviser, nyhetsportaler, tenketanker og nettverk av profiler på sosiale medier som driver med dette på 30-40 forskjellige språk i hele verden.

Det som har vist seg å være svært effektivt er å klone stemmer til personer for da kan en få dem til å si hva som helst. Forskning sier at vi er mye mer lettlurt på kloning av stemmer enn video.

All denne informasjonen som produseres for å spre løgner og forvirrende informasjon er nå etter hvert blitt så omfattende at den er med på å korrumpere den databasen som internett er dvs. resultatet blir «shit in shit out». Europol spår at innen 2026 kommer over 90% av nytt innhold på nettet til å være produsert av KI.

Til slutt en liten påminnelse. Vi tror vi er i stand til å drive god kildekritikk og rasjonelle fakta sjekking, men det er nok langt fra sannheten vi må bare innse at vi er mye «teitere» enn vi tror.

Det var nok mange som etter denne presentasjonen måtte reflektere over omfang og hvor sofistikert disse operasjonene er i dag.

For interesserte kan denne rapporten utgitt av FFI i februar være av interesse:
Valgpåvirkning i 2023 og 2024 – en trendstudie >>