DNVs Pensjonistforening

Medlemsmøte 2025-01-27

Veien til null utslipp innen 2050 byr på muligheter for DNV
Medlemsmøte 27. januar 2025

DNV Emissions Connect

IMO (International Maritime Organization) har vedtatt en strategi som tilsier at shipping må redusere GHG utslipp til null innen 2050. Regelverket som skal sørge for dette er under utvikling. I tillegg kommer regionale krav fra blant annet EU og resultatet er at hele shipping bransjen må planlegge for en ny realitet. At det blir kostbart for alle, er en naturlig konklusjon. DNVs Eirik Nyhus, Director of Environment beskrev det store bildet, mens Helge Hermundsgård ga en oversikt daglige konsekvenser for shipping samt DNVs respons og tjenestetilbud som gir gode resultater på DNVs bunnlinje. For 56 fremmøtte pensjonister på Høvik, samt en håndfull pensjonister i Trondheim og Bergen, var det mye nytt i en kompleks sammenheng i en stadig mer uforutsigbar verden.

Eirik Nyhus

Nyhus fortalte om EUs to nøkkelreguleringer som omhandler GHG (Green House Gas Emissions) utslipp: Shipping er fra 2024 en del av EUs system for kvotehandel av utslipp og alle rederiers skip må rapportere utslipp årlig. Dette ligger under EU MRV (Monitoring, Reporting av Verification). I tillegg kommer FuelEU Maritime som har initiert et strengt utslipps regime som er basert på «well-to-wake» (brønn til kjølvann) intensitet for drivstoff der alle må møte kravene. Systemet er fleksibelt og «kvoter» kan settes i banken, kan lånes og kan være en del av et samarbeid. EU fremtvinger bruk av brennstoff med redusert GHG intensitet som for eksempel biobrensel.

Nyhus orienterte videre om IMOs (International Maritime Organization) vedtatte strategi for GHG reduksjoner som i korte trekk går på å redusere GHG utslipp til netto null innen 2050. Vedtaket gjelder fra 1.1.2025 og vil tre i kraft i 2027 med praktisk implementeringsdato fortsatt gjenstand for forhandlinger. Her skaper et nytt regime i USA mye usikkerhet. Det har kommet presidentordrer som blant annet trekker USA ut Parisavtalen for miljøsamarbeid og ordren til USAs olje- og gassindustri om å produsere mer under overskriften «drill-baby-drill». Andre shipping relaterte temaer som Panama kanalen, Gulf of America, Kina og avgifter, toll på aluminium og stål osv. får også konsekvenser.

Helge Hermundsgård

Hermundsgård beskrev operasjonelle konsekvensene for rederier, management selskaper, kommersielle operatører og lasteiere. Prinsippet er at den som forurenser også betaler for det. Shipping beskrives best ved at «money talks» så det er mange insitamenter for å håndtere utfordringene. Det er to måter å gjøre dette på: Fortsette som før og betale til dels store bøter og avgifter, eller blande inn bio fuel i miksen. Her må «alt» oppdateres og optimaliseres for å operere i samsvar med regelverket og her kommer DNV inn i bildet med nye tjenester. DNV har laget et «univers» med tredje parts verifisering av utslippsdata fra hvert skip/rederi/operatør/charterer som ligger i Veracity by DNV. Det er nå mer enn 55.000 skip som kan sende data daglig i DNVs Veracity plattform gjennom OVD standarden. En egen modul i Veracity tilrettelegger for oppfølging av hvert enkelt skips utslipp og dermed kan driften optimaliseres gjennom tilpassede simuleringer. DNVs Emissions Connect løsning kan brukes til dokumentasjon ovenfor myndigheter på utslipp samt internt i rederier og ship management selskap for å forbedre prosesser og redusere kostnader.

Presentasjoner:

Green House Gas Emissions – State of play (Eirik Nyhus) >>

Fuel EU Maritime (Helge Hermundsgård) >>