Dette skjedde i 2023

Julemøte med julelunsj
Tirsdag 12. desember 2023

Halvor Tjønn: Makten i Russland - hvordan imperiet er blitt styrt. Fra Ivan den grusomme til krigen mot Ukraina.

Halvor Tjønn

Halvor Tjønn har gjennom tre perioder, fra Gorbatsjov til Putin, vært Aftenpostens korrespondent i Moskva, og han har skrevet en rekke bøker om russisk og ukrainsk historie. Han er fra Skien og er utdannet historiker fra Universitetet i Oslo. De siste år har han arbeidet som uavhengig journalist, forfatter og foredragsholder.

Les om julemøtet her >>

Høstfest
Tirsdag 14. november 2023

Høstfesten er nå blitt tradisjon og hele 137 deltakere hygget seg
med god mat i godt selskap av tidligere kolleger og ledsagere.

Les om høstfesten her >>

Tirsdag 17. oktober
Konsert med Per Vollestad – "De sang for livet"

Per Vollestad synger illegale og forbudte sanger fra hovedstadens revyscener, fra Milorg, tyskernes fangeleirer og privathjem. Fra nidviser om Quisling og NS, til trøsteviser og Norges mest kjente illegale sang: «Norge i rødt, hvitt og blått». Konsertforestillingen bygger på Per Vollestads nye bok som kom ut høsten 2022: "DE SANG FOR LIVET – om norsk motstandskamp og forbudte sanger under annen verdenskrig".

Per Vollestad har sin utdannelse fra Norges Musikkhøgskole og Statens operahøgskole. Han er sanger, forfatter og musikkforsker med operagjestespill i bl.a. Milano, Wien, Brussel, Amsterdam, Antwerpen og Tokyo. Han har vært solist med alle de norske symfoniorkestrene samt orkestre i Europa, Japan og USA, og hatt solokonserter i byer som Paris, Amsterdam, London, Berlin, Los Angeles, Moskva og Dubai.

Per Vollestad

Per Vollestad har mottatt en rekke priser og stipender, blant annet fra Fritt Ord, Fegerstens legat, Gammlengprisen, Griegprisen og Statens Arbeidsstipend.

Les om konserten her >>

Tur til Baskerland
10. - 16. september

Årets vårtur ble en høsttur. Og den gikk til Baskerland langs Biscayabuktas sørlig kyst nord i Spania. Etter sommerens hetebølger lengre sør var man nok glade for at vi hadde valgt september for hovedturen i år.

Les om turen her >>

Medlemsmøte 19. september
Seniornett: sikker og trygg på nett

Foran et interessert og nysjerrig pubikum informerte en engasjert organisasjonskonsulent Morten Bolstad om Seniornetts arbeid med å "få seniorer på nett" og noen viktige temaer innenfor sikker IT-bruk.

Les om medlemsmøtet her >>

13. juni:
Dagstur til Fetsund Lenser, Tertitten, Blaker Skanse og Meierigaarden

Les om turen her >>

Medlemsmøte 24. april 2023

Finn H. Eriksen

Finn H. Eriksen har en Master of Arts og er kjent som lokalhistoriker i Bærum. Han kåserte om livet på Høvik Verk fra midten av 1850 årene og frem til Veritas overtok eiendommen i 1970 årene.

Les on foredraget her >>

Medlemsmøte 14. mars 2023

Havvind–det nye industrieventyretfor Norge (og DNV?)

13. mars 2023 hadde 85 DNV-pensjonister med følge gleden av å høre våre tidligere kollegaer, Kristin Neergård Berg og Sille Grjotheim, foredra om "Havvind – det nye industrieventyret for Norge (og DNV?)"

Les on foredraget her >>

Årsmøte og -middag 14. februar 2023

14 februar avholdt Det norske Veritas Pensjonistforening sitt årsmøte i store møtesal på Veritassenteret. Ca. 60 medlemmer stilte på møtet.

mingling på årsmiddagen

Les mer om årsmøtet og årsmøtesmiddagen her >>

Tirsdag 17. januar 2023
Knut A. Andersen - Noen glimt fra DNVs nyere historie

Knut A. Andersen

"Stinn brakke og stormende jubel" - les omtale her >>

Ytelsespensjonen justert med 4,69%

Ytelsespensjonen blir justert med 4,69% fra 1. januar 2023 med etterbetaling/justering i april. I forhold til økning i folketrygden som var på 3,99% i 2022 har vi fått en vesentlig bedre justering enn den, hele 0,7% mer. Men sammenlignet med prisstigningen som fra okt 21– okt 22 som var på hele 7,5% har vi fått en reduksjon i kjøpekraft på 2,82%. Det blir spennende å se hva som gjøres med folketrygden i 2023.

Styret 2023-03-08

Dette skjedde i 2022 >>