Høsttur 2019 på Telemarkskanalen og til Dalen hotell

Høsttur 2019 på Telemarkskanalen og til Dalen hotell,
4. - 5. september 2019

Dag 1

54 pensjonister stilte på høstens tur til Telemarkskanalen og Dalen hotell. Ved håndsopprekning viste det seg at kun et fåtall av pensjonistene hadde et nært forhold til Telemark, så for de fleste gikk turen til nye trakter.

Det regnet den første dagen, men stoppestedene var under tak.

Første stopp var i Notodden som står på verdensarv listen. Målet vårt her var det nedlagte fabrikkområdet til Norsk Hydro. Hoved bygningen var omgjort til Telemarks galleriet og Lysebuen industrielle museum med samligninger med bilder fra Hydros tidligere historie, spesielt bilder av Theodor Kittelsen

Vi fikk en grundig gjennomgang av historien om Sam Eyde og Kristian Birkeland som sammen utviklet "Norges salpeter" i 1905 og la virksomheten til Notodden. Dette revolusjonerte matproduksjonen og løste en internasjonal matkrise.

Neste stopp var ved Heddal stavkirke som er den største og en av de vakreste stavkirker som ble bygd på 1200 tallet. Her fikk vi vite at hedendommen og kristen dommen fulgte hverandre i en årrekke før kristendommen fikk overtaket.

Etter omvisningen var det tid for en velsmakende lunsj i Kafe Olea som ligger like ved kirken.

Neste stopp på reisen var omvisning på Morgedal skimuseum og historien om Sondre Norheim som er regnet som pioneren for moderne skisport. Han var en ener i denne sporten. På sine eldre dager emigrerte han og hans kone til USA hvor han døde like før han skulle høste første avling.

Vi fikk en instruktiv omvisning om hvordan man laget ski i gamle dager og de redskapene de hadde til rådighet.

Det ble også tid til å få innsikt i Roald Amundsens ekspedisjon til Sydpolen i desember 1911.

Fra Morgedal bar det til Dalen hotell. I dag er dette et av de fineste historiske hoteller og vant nettopp en utmerkelse som beste hotell. Vi fikk servert en meget god 3-retters middag!

Etterpå fikk vi en grundig gjennomgang av hotellsjefen om historien til hotellet og alle prøvelsene forskjellige tilbydere hadde hatt med å bringe hotellet opp til den standard vi fikk oppleve.

Dag 2

Vi våknet til fint vær og etter frokost bar det til Spjotsodd brygge hvor vi gikk om bord i Henrik Ibsen som skulle ta oss til Vrang foss sluser. Turen nedover gikk i et stille landskap med sjøer, kanaler og sluser bygget for 150 år siden. Vi fikk en god lunsj på veien. Vrangfoss sluser består av 5 sluser og et fall på 23m. Navnet har den den fått fordi elven ved siden av slusene var så vrange å få tømmeret igjennom uten å få tømmer kvase.

Siste historiske stopp var på Ulefoss Hovedgård som i dag er blitt et museum. Det sto ferdig i 1807 og ble bygget av Niels Aall som ble innkalt til Eidsvoll i 1814 av den danske prinsregenten Christian Fredrik for å delta i prinsens regjeringsråd. Han forhandlet frem og under tegnet den senere så kjente Mossekonvensjonen. Ved Mossekonvensjonen godkjente Norge unionen med Sverige.Den sørget for at Norges indre selvstyre og grunnlov for store deler ble opprettholdt. Så var det slutt på den historiske Telemark turen og bussen tok oss hjem.