Høsttur 2019 på Telemarkskanalen og til Dalen hotell

Høsttur 2019 på Telemarkskanalen og til Dalen hotell,
4. - 5. september 2019

Du og din eventuelle ledsager inviteres herved til en reise på Telemarkskanalen med overnatting på Dalen Hotell.

Programmet byr på en rekke høydepunkter:

• Telemarksgalleriet og Lysbuen samlingene som viser kunst og industrihistorie med vekt på Hydros tidligere historie.
  • Heddal stavkirke som er den største, og en av de vakreste stavkirker
  • Lunsj på Kafe Olea
  • Norsk skieventyr i Morgedal
  • Overnatting på eventyrslottet Dalen hotell med 3 retters middag
  • Med M/S Henrik Ibsen på Telemarkskanalen med lunsj ombord
  • Besøk på Ulefoss hovedgård

Priser:

• medlem i dobbeltrom kr. 3 600,-
  • ledsager i dobbeltrom kr. 4 100,-
  • medlem i enkeltrom kr. 3 900,-

Full betaling skjer ved påmelding til konto 7133.63.00716, dog senest 24. juni

Påmeldingsfrist: 24. juni 2019.

Avbestilling:

• senest 1. juli 2019 full refusjon av innbetalt beløp
  • f.o.m. 1. juli t.o.m 12. august 2019 refunderes 50 % av innbetalt beløp
  • ved avbestilling f.o.m. 13. august 2019 ingen refusjon.

Ved overbooking gjelder betalingstidspunkt som fortrinnsrekkefølge.

Det gjøres dog oppmerksom på at ved avbestillinger grunnet sykdom, vil egne forsikringer kunne refundere alle kostnader uansett avbestillingstidspunkt.

Direkte link til påmeldingen >>

Om turen

Opplev en av verdens vakreste kanaler! Telemarkskanalen ble hugget inn i fjellet for godt over 100 år siden. Da kanalen stod ferdig i 1892 ble den i Europa betegnet som et «åttende underverk» og den forbinder kysten av Telemark med innlandet ved hjelp av 8 sluseanlegg på en strekning på 105 km fra Skien til Dalen.

Onsdag 4. september: Høvik- Dalen

NB! Avreise Sandvika stasjon kl. 08:10 og Veritas lokaler på Høvik kl. 08:30. Vi kjører til Notodden som står på UNESCO’s verdensarvliste. Her besøker vi Telemarksgalleriet og Lysbuen samlingene som viser kunst og industrihistorie med vekt på Hydros tidligere historie. Turen går videre til Heddal stavkirke som er den største, og en av de vakreste stavkirker og som ble bygd på 1200-tallet, og her får vi en omvisning. Deretter blir vi servert lunsj på Kafe Olea som ligger på samme sted.
Vi fortsetter turen til Norsk Skieventyr i Morgedal hvor vi får historiene om: ski, Sondre Norheim som var den største pioneren innen moderne skisport, kappløpet mot Sørpolen og Norges første skivoksfabrikk.
Etter besøket drar vi til eventyrslottet Dalen. Hotellet med sin vakre hage byr på en herskapelig atmosfære, og er et spa for sjelen. Vi får servert 3-retters middag kl. 19:30 i restauranten «En Smak Av Telemark». Det blir servert to glass vin til maten. Kaffe og levende pianomusikk avrunder denne flotte dagen.

Torsdag 5. september Dalen - Høvik

Etter frokost drar vi til Spjotsodd brygge hvor vi går ombord i M/S Henrik Ibsen som har avgang kl. 10:15. Vi reiser nedover Telemarkskanalen til Vrangfoss sluser hvor vi har ankomst kl. 14:05. Underveis får vi servert lunsj ombord. Det er en reise gjennom det historiske kanalsystemet hvor du opplever 150 år gamle sluser og en storslått natur. Turen går videre til Ulefoss Hovedgård som ligger idyllisk til med utsikt over Telemarkskanalen og som regnes som Norges viktigste empire bygg og har et vakkert parkanlegg. Her får vi se kongeværelset til Kong Håkon VII og Kong Olav V og som har hatt besøk av Napoleon. Etter 2 opplevelsesrike dager setter vi kursen hjemover og har beregnet ankomst Sandvika stasjon kl. 19:15 og Veritas lokaler på Høvik kl. 19:30.

Turen inkluderer:

• Busstransport i moderne turistbuss fra Team Tour.
  • 1 natt på Dalen Hotell *****
  • 1 frokost, 2 lunsjer og 3-retters middag
  • 2 glass vin til middagen på Dalen Hotell
  • Inngang og omvisning på Telemarksgalleriet og Lysbuen Industrimuseum.
  • Inngang og omvisning i Heddal Stavkirke
  • Inngang og omvisning på Norsk Skieventyr i Morgedal
  • M/S Henrik Ibsen fra Spjotsodd Brygge til Vrangfoss sluser
  • Inngang og omvisning på Ulefoss Hovedgård