Dagstur Hamar

Dagstur — Hamarområdet,
torsdag 3. mai 2018

Du og din eventuelle ledsager inviteres herved torsdag 3. mai til en rundtur til Hamar. Programmet byr på en rekke høydepunkter. Mammuthuset med servering av kaffe og kringle før vi fortsetter til Kirsten Flagstad museet. Lunsjen blir på den herskapelige Staur Gård før omvisning med gregoriansk sang på Domkirkeodden. Her forventer vi stor oppslutning så det kan lønne seg å melde seg på snarest!

Prisen vil være:
kr. 1.050,- egenandel for medlemmer, og
kr. 1.175,- egenandel for ledsager.

Prisen inkluderer
  • Guidet omvisning på Mammuthuset
  • Kringle og kaffe på Mammuthuset
  • Inngang og omvisning på Kirsten Flagstad museet
  • 2-retters lunsj inkl. en alkoholfri drikke på Staur gård og gårdshistorie
  • Domkirkeodden med omvisning og gregoriansk minikonsert
  • 1 Flaske vann på bussen

Beløpet innbetales sammen med påmeldingen til konto nr. 7133.63.00716
Påmeldingsfrist: 20. mars 2018.

Ved overbooking (maks 78 deltagere) gjelder betalingstidspunkt som fortrinnsrekkefølge.

Vederlagsfri avbestilling kan gjøres senest inntil 20. mars 2018; videre 50 % refusjon til 23. april.

Avbestilling 24. april eller nærmere ankomstdagen ingen refusjon.

Det gjøres dog oppmerksom på at ved avbestillinger grunnet sykdom, vil egne forsikringer kunne refundere alle kostnader uansett avbestillingstidspunkt.

Turen er sponset av foreningen; derfor en meget fordelaktig egenandel.

Direkte link til påmeldingen >>

Program

Mammuthuset på Vang som Ole Nashoug har bygget på småbruket sitt er et spesielt arkitekttegnet hus. Her har arkitekten blitt inspirert av mammut-jegernes fangsthytte og kirkebygget som i sin tid stod i om-rådet. I dag rommer huset en geologisk utstilling over mjøsområdet. For Nashoug som er en av Norges fremste formidlere av geologi og naturforståelse samt lidenskapelig opptatt av geologi er Mammuthuset en drøm som har blitt realisert.
Kirsten Flagstad var Norges største dramatiske sopran og av mange betraktet som verdens største og en av Norges internasjonalt best kjente kvinner.
Herskapelige Staur gård ligger i vakre omgivelser ved Mjøsas bredder og gårdens historie strekker seg til 1400-tallet og er fredet av Riksantikvaren. Gården er modernisert men atmosfæren finnes her fortsatt.
Domkirkeodden på Hamar er kåret til et av verdens vakreste museer og museet har også landets største museumsurtehage med over 400 ulike planter. I middelalderen ble de møtt til gregoriansk sang når de gikk til messe i katedralen i Hamarkaupangen. Vi vil møte musikkutdannede guider som vil formidle stedets historie gjennom en gregoriansk minikonsert.

kl. 08.30/09.30: Vi reiser med samme 2-etasjers buss som vi hadde til Hurum i mai 2017. Bussen har ekstra god benplass.
Avreise med buss fra Sandvika bussterminal kl. 08.30 og fra Veritas på Høvik kl. 09.00. Vi er tilbake ca. kl. 19.30

kl. 11.00: Mammut er latinsk og betyr et hårete elefantdyr som levde i området vårt for 35.000 år siden. Vi får en omvisning hvor vi får innblikk i den geologiske mjøshistorien som gjelder berggrunn, istider og mammutens liv og bortgang samt geologiens betydning for mennesket i nyere tid også er belyst. Under besøket vil vi bli servert kaffe og kringle.

kl. 13.00: Omvisning Kirsten Flagstad Museet og det var i dette huset hun ble født 12. juli 1895. I dag er dette et minnested rikt på gjenstander, foto og arkivalia.

kl. 14.30: Vi blir servert 2-retters varm lunsj og gårdsfortellinger på herskapelige Staur gård i Stange.

kl. 16:30: Musikalsk omvisning med gregoriansk sang på Domkirkeodden.

kl. 19.30: Vi har Beregnet ankomst Veritas lokaler på Høvik og deretter fortsetter bussen videre til Sandvika.

Trenger du ytterligere informasjon, ring Sam C. Aase 902 39 623