DNVs Pensjonistforening

Tur til Bordeaux september 2018

Høsttur til Bordeaux - Saint Emilion - Cognac - Archachon

Dag 1, Søndag - Bordeaux

45 forventningsfulle Veritas pensjonister ankom Bordeaux for å oppleve fransk mat og vinkultur 9. september. Allerede på flyplassen ble vi møtt av vinstokker og vår eminente guide Laila Thortveit kunne fortelle at flyplassen solgte sin egen vin - dyrket på egne druer.

Første smak av fransk vin og mat fikk vi på en felles middag i gamlebyen i Bordeaux, Cafe Franscais. Mat og vin skapte begeistring og vi så frem til flere slike opplevelser.

Etter et vellykket måltid ble vi busset til vår vingård hvor vi skulle bo under hele oppholdet. Det lå ca. 15 km fra Bordeaux by midt blant vinstokker på alle kanter. Vingården Chateau Pey la Tour ligger i Sal Leboeuf, i naturskjønne omgivelser. Hotellet og omgivelsene skapte den rette atmosfæren for oppholdet.

Dag 2, Mandag - Saint Emilion

Neste morgen gikk turen til Saint Emilion, en sjarmerende middelalderby som fikk sitt navn etter en eremitt ved navn Emilion som levde på 700 tallet. Han gravde seg en hule i klippen her og hjalp fattige med mat. Gruppen besøkte grotten og en stor utgravd kirke med katakomber. Den sies å være den største i sitt slag i Europa. Vi fikk en flott avslutning i kirken av Laila, vår guide, som også er operasangerinne. Det lød nydelig under de høye hvelvene.

Egentid etterpå ble brukt til å bese byen og det var mange muligheter for kjøp av vin og andre godsaker.

Byen Saint Emilion er viden kjent for sin rødvin av eksepsjonell høy kvalitet. Under byen sies det å være 200 km med naturlige tunneler i lys porøs sandstein brukt til lagring av vintønner. Gamlebyen i Bordeaux er bygd opp av steiner herfra.

Vindruer har vært dyrket her siden romernes tid. Vi fikk ble også fortalt av vår guide Laila på bussen til Saint Emilion at området hadde vært under engelsk herredømme i 300 år, takket være et giftermål mellom datteren til hertugen av Aquitaine. Eleonore (1137-1204), arvet hertugdømmet etter sin far, ble først gift 15 år gammel med han som like etter ble fransk konge (Ludvig VII), men da ekteskapet forble uten mannlige arvinger ble ekteskapet oppløst. Kort tid etter fridde hun til den 11 år yngre Henrik, hertug av Normandie (1152). I 1154 overtok hennes ektemann den engelske tronen og siden hun ved oppløsningen av sitt første ekteskap fikk med seg hertugdømmet, kom dette nå på engelske hender.

Området ble fransk igjen etter 1453, etter 100 års krigen. Men tiden under engelsk styre fikk området et stort marked i England for vin.

Bordeaux området består av 12000 vinslott, alle vinmarker kalles chateau, men er ikke ensbetydende med slott.

Vi ble busset tilbake for lunsj på vingården og spiste ute i nydelig sommervær, som vi forøvrig hadde hele tiden der nede.

Vi kunne etter lunsjen gå tur blant vinrankene på gården eller nyte vingårdens basseng.

Kveldens middag ved Chateau Haupt Sarp, lå like ved middelalderbyen Saint Emilion. Slottet ble bygget ved slutten av 1800 tallet og er blant de eldste i Saint Emilion. Familien som driver stedet står for hele prosessen fra dyrking av druer til ferdig produkt og forhandling av vin. Druene ble håndplukket og det var streng kvalitetssikring. Ingen sprøytemidler tillatt. De hadde noen "duppeditter" plassert blant rankene som ga fra seg en lukt som insektene ikke likte. Vår guide, Xavier Brung ga oss innblikk i vinprosessen med stor innlevelse på sjarmerende fransk/engelsk.

Etter innføringen av vinproduksjonen var det tid for grilling av entrecote på tørkede vinstokker. Nydelig middag med veldig gode viner som godt følge. Det inspirerte gamle medlemmer av Veritas koret til å stemme i drikkevise til vinens ære. Dog tok Laila, vår guide og operasangerinne innersvingen på oss med drikkevise på opera-maner til stor applaus.

Dag 3, Tirsdag - Utflukt til Cognac-distriktet

Tidlig avreise til Cognac-distriktet og Carnac, stedet familien Braastad fremstiller sin cognac. Stamfar til dagens eiere kom fra Gjøvik, og stedet drives i dag av 3 av hans barnebarn. Vi traff 2 av dem og de snakket norsk og har tydeligvis god kontakt med gamlelandet. Druene brukt til fremstilling av cognac kommer for det meste fra egen vingård med supplering av vin fra andre nærliggende vingårder. Vinen brennes 2 ganger før den ble lagret på eiketønner laget av 2 spesielle typer eiketrær. Vindruer brukt til cognac er av en annen type enn den som blir brukt til rødvinsproduksjon.

Etter omvisning og smaking gikk turen til familiens vinslott, Chateau Triac hvor vi inntok en nydelig lunsj i flotte omgivelser. Vi fikk først servert en aperitiff med kanapeer, etterfulgt av en 4 retters lunsj, avsluttet med kaffe avec XO.

Etter denne overdådige lunsjen bar det til byen Cognac for tid på egen hånd rusle rundt i byen. Noen tok seg tid til et besøk på byens cognac-museum.

Etter en lang og varm dag med mye god mat og drikke, var det godt å komme tilbake til vingården og ta et avkjølende bad i bassenget.

Middagen om kvelden ble inntatt på vingården.

Dag 4, Onsdag - Bordeaux

Onsdagen startet med omvisning med buss, etterfulgt av guidet spasertur i gamlebyen av Bordeaux.

Som tidligere nevnt er gamlebyen oppført med lys sandstein fra Saint Emilion-området. Gjennom mange år med forurensing ble fasadene mørke av sot og skitt, men fremstår i dag lys og vakker etter rens. Gamlebyen står på UNESCO's verdensarvliste og er holdt i samme 17/1800 talls stil.

Felles lunsj ble inntatt på Brasserie L'Orleans som serverte oss deilig bl.a. Andeconfit og god vin, ikke mindre enn 3 retter til lunsj hver dag.

De som etter dette ønsket å besøke La Cite du Vin, et vin-museum fulgte vår guide Laila dit. Resten ruslet rundt i byen med muligheter for shopping. Varmen gjorde nok til at mange heller valgte en skyggefylt cafe med muligheter for avkjølende drikke.

Som alltid deilig å returnere til vår vingård etter en varm dag i Bordeaux. Vi så at gradestokken vippet over 30°C. Middagen ble inntatt på vingården.

Dag 5, Torsdag - Arcachon - hjemreise

Så var det tid for å pakke kofferten og forlate vår vingård - noen rundere enn da vi kom.

Bussen brakte oss til Arcachon en kystby ved Atlanterhavet, dvs den lå inne i en lagune hvor østersen ble dyrket. Vi fikk oppleve båttur med østers-smaking og vin. Båtturen tok oss forbi en øy som lå inne i lagunen, brukt av østersfiskere, I'ile d'Oiseaux (fugleøya) med hytter for østers-fiskere. Det er ikke tillatt å komme i land for andre enn østers-fiskerne og noen som har tillatelse til å skyte fugler. (?)

På båten ble det prøvesmaking av østers, skylt ned med vin. Begeistringen for østersen var ikke like stor blant alle, men de aller fleste fikk ned de tildelte 6 stk pr. person. Så da var det noen østerselskere som skikkelig fikk fråtse i denne lekkerbisken.

Igjen fikk vi egentid til å rusle rundt i denne kystbyen hvor sjømatrestauranter serverer sjømat at høy kvalitet. Til lunsj hos Chez Pierre ble det mer østers, samt snegler, kreps og scampi. De som ikke var så begeistret for østers og snegler forsynte de som tydeligvis satte rikelig pris på delikatessene. Dette var kun forretten og deilig torsk og risotto ble servert som hovedrett. Jordbær med iskrem i stettglass fulgte som dessert, samt kaffe.

Det var nok flere som måtte spenne ut beltet etter disse dagene med 3 og 4 retters lunsjer/middager.

De som ville fikk mosjonert litt før returen til flyplassen. Vi ble kjørt til en kjempemessig sanddyne som lå på landsiden midt imot innløpet til lagunen. 106 m høy og med fantastisk utsikt utover lagunen og området vi befant oss i.

Mette av både mat og inntrykk fra våre 5 dager i Frankrike - Bordeaux området ble vi busset til flyplassen for retur til hjemlandet og ikke fullt så mye mat.

En stor takk til vår guide Laila Thortveit og FRAM Arrangement som hadde opplegget som har etterlatt gode minner hos oss.