Tur til Ungarn 7. - 11. juni 2017

Ungarn 7 - 11 juni 2017

Foreningens tur med Fram Arrangement til Budapest og Eger svarte fullt ut til forventningene. Det var 58 medlemmer og ledsagere med på turen som startet fra Gardermoen onsdag den 7. juni om morgenen. Etter 2 og en halv time i luften landet vi i en sommervarm Budapest der de lokale guidene Susanna og Katarina sto og ventet på oss sammen med bussjåføren Sasja.

Bussen kjørte gjennom Pest til Buda med hårfin klaring under broene. I Buda ble det vandring gjennom gamlebyen og opp noen gedigne trapper til "Fishermans bastion". Der var det første møtet med Ungarsk gjestfrihet med snaps og kakestykke. En del av gruppen tok turen til den flotte Mathias-kirken. Kirken var under det Osmanske riket gjort om til moske. Legenden om madonnafiguren som ble gjemt bak en vegg i moskeperioden gjorde inntrykk. Alle møttes i kongeslottet som nå er Ungarns nasjonalgalleri.

Her var det omvisning med fokus på bildene kunst i Ungarn gjennom de siste 600 årene.

Middagen ble i Borkatakomben en spennende restaurant anlagt i "lagrinshulene" til en gammel vingård. Her var det underholdning med sigøynermusikk. Noen bestilte seg rødvinsflasker med bilde av seg selv på etiketten

Torsdag 8. juni

Tur til Budapests statsopera. En flott bygning fra Østerrike-Ungarns storhetstid, bygget på slutten av 1800-tallet. Bygget måtte ikke være større enn operaen i Wien. Det medførte allikevel ikke til at byggets utsmykning fullt ut ble konkurransedyktig med "storesøsteren" i Wien.

Her var det omvisning gjennom byggets mange rom og trappeganger. Vi fikk se den gedigne lysekronen på nært hold. Den 2. tonn tunge lysekronen var nedsenket for vedlikehold.

Omvisningen ble avsluttet med innslag fremført av medlemmer av operaens ensemble.

Gruppen ble nå delt. Noen besøkte markedsplassen der det også ble en smak av snaps og øl.

Den andre gruppen besøkte KGB museet også kjent som "the house of terror". Huset ble først benyttet av Ungarns nazister under slutten av 2. verdenskrig og ble så overtatt av KGBs lakeier fra 1945. Trist å se at medlemmer av nazistregimet raskt skiftet side i 1945 og sluttet seg til Sovjets skrekkvelde. Turen gjennom huset var en sterk opplevelse

Lunsj ble inntatt i restaurant Robinson i byparken. Her stilte Miklos Konkoly-Thege opp og foredro om Ungarns brokete historie. Landet ble i perioder befolket av keltere, romere, hunere og slavere. På slutten av 800-tallet kom madjarske (ungariske) stammer østfra, og disse ble samlet i ett rike av kong Stefan I den hellige i år 1001, samtidig som han bekjente seg til kristendommen.

På 1500 tallet ble Ungarn besatt av det Osmanske riket som styrte landet med hård hånd i 150 år. Huset Habsburg arvet den ungarske kongekronen, og Ungarn kom i personalunion med Østerrike. I 1867 ble dobbeltmonarkiet Østerrike-Ungarn dannet. Drapet på den østerriksk-ungarske tronfølgeren Franz Ferdinand i Sarajevo i 1914 førte til utbruddet av den første verdenskrig, som Østerrike-Ungarn tapte. Ungarn ble skilt fra Østerrike og måtte ved Versailles-traktaten avstå mer enn halvparten av sine landområder til nabolandene. En kommunistisk oppstand førte til dannelsen av en kortlivet rådsrepublikk, før en motrevolusjon gjeninnførte monarkiet, men uten konge.

Landet deltok i den andre verdenskrig på tysk side og ble etter krigen okkupert av Sovjetunionen, som innsatte et Moskva-vennlig regime. Det styrte landet diktatorisk frem til Sovjetunionens sammenbrudd i 1989. Et ungarsk opprør i 1956 ble brutalt slått ned av sovjetiske tropper, men regimet ble gradvis mindre undertrykkende i årene som fulgte.

Etter Sovjetunionens oppløsning i 1989 har Ungarn utviklet seg til et demokrati med stor vekst.

Men interessant historie måtte ta slutt og transporten gikk videre til Szetendre - en sjarmerende kunstnerlandsby, der det ble besøk i små spennende butikker.

Dagen ble avsluttet med middags cruise på Donau. Flott utsyn til Buda og Pest sidene.

Fredag 9. juni

Vi forlater Budapest og kjører til Hollókö en intim landsby som står på verdensarvlisten. Før rundtur i landsbyen ble det Ungarsk velkomst med snaps og kake. Det ble introduksjon til Ungarsk folklore og innblikk i nasjonaldraktenes oppbygging.

Lunsjen ble servert i lokale hjem i Hollókö, selvfølgelig med snaps og vin! Her var det tett på lokalbefolkningen.

Fra Hollókö bar det til regionhovedstaden Eger. Her vandret noen rundt i gamlebyen før en inntok middag i restaurant Macok. Et gourmet måltid, men, men det skortet litt på serveringen. 4cl vin i glasset var i snaueste laget for Det Norske Veritas' Pensjonistforening pensjonister!

Lørdag 10. juni

Det ble en fredelig start på dagen. Noen besøkte spa avdelingen, andre gikk tur i parken eller bare slappet av på hotellet.

Dagens utflukt gikk til Szalajka dalen som vi kjørte opp med en smalsporet jernbane. Ved ankomst ble gruppen møtt av varme griller og dekkede bord under trærne. Flere grillet sin egen ørret som ble inntatt med en snaps og lokal vin. En avansert vinsjenking var populær!

De fleste tok bena fatt og vandret ned den vakre Szalajka dalen.

Dagens middag ble servert i Thummerer vinkjeller. Først var det omvisning i kjølige kjellere på 4 000 kvm fulle av vintønner. Det ble smakt på 6 forskjellige viner, en rose, en hvit, tre røde og en halvsøt dessertvin. Ikke alle syntes så godt om druebrennevinet som ble servert før avreisen.

Søndag 11. juni

Formiddagen disponertes fritt. En engere gruppe gikk med Katarina opp på byborgen og fikk en flott innføring i Egers historie og kampen mot det Osmanske riket.

Midt på dagen ble det busstur til Gödöllö. En enkel Lunsj ble inntatt på bussen. Ved ankomst Lazar hestegård ble det nok en liten snaps, tur gjennom stallene før presentasjonen av et forrykende hesteshow.

Etter en liten rundtur med hest og vogn gjennom det lokale landskapet ble det en spennende avskjedsmiddag på hestegården.

Turen hjem gikk greit og de fleste var hjemme innen solen rant mandag morgen.